>Fortæller at udvalget er enig< 

Erhvervsfremmeudvalget afsatte i går cirka 160.000 kroner til den undersøgelse af detailhandlen i kommunen, der laves om kort tid.

- Tanken er at lave en undersøgelse, som kan gentages år efter år. Undersøgelsen skal blandt andet kunne vise, hvad der sker med handelslivet, hvis vi for eksempel får en stor butik til byen.

- Samtidig skal undersøgelsen indgå i arbejdet med kommuneplanen, fortæller udvalgets formand.

Richard Ragnvald fortæller at udvalget er enig om årligt at afsætte omkring 1,5 millioner kroner i en markedsførings-pulje.

Fælles udspil

Kommunen og UdviklingsCentret stod klar til mødet i udvalget med et fælles udspil til, hvordan pengene skulle bruges:

- Vi er klar til at give pengene. Men vi bad parterne om sammen at finpudse projektet endnu engang, fortæller formanden.

Markedsføringen dækker over alt fra at hjælpe en enkelt virksomhed med markedsføringen til deltagelse ved messer - og egentlig markedsføring gennem for eksempel aviser eller fjernsyn.

>Familietemahistorier - Tomas Møllehave<

Jeg er bange for alene at blive anerkendt på grund af mine forældre, siger forfatteren Tomas Møllehave. Han gik over i den modsatte grøft, men endte alligevel i forældrenes fodspor.

Den røde Volvo Amazon drøner rundt om hjørnet og holder ind på parkeringspladsen ved banegården. Døren flyver op, og Tomas Møllehave stikker hovedet ud.

- Det er helt vildt. Har du set det? Typisk formiddagsblad.

Han griner højt og længe.

Hans ansigt pryder forsiden af dagens udgave af B.T. Her bliver han udråbt som tyv.

"Jeg stjal for at glæde mor og far", står der med store typer hen over billedet af den 43-årige Tomas Møllehave og faderen, den landskendte forfatter, præst og foredragsholder, Johannes Møllehave.

- Sådan skal det være. Det er jo en god historie, selvom det er revet lidt ud af en sammenhæng. De manglede åbenbart en god forside, og så tog de mig. Men i min familie er vi efterhånden så vant til at blive hængt ud i pressen, så det rører mig ikke det mindste.

Tomas Møllehave er en stor mand. Klædt helt i sort og med kraftigt, mørkt og pjusket hår. Han får sig kringlet ned i sædet igen og starter så en talestrøm, der ikke holder op, før vi holder foran det lille hus i Hornbæk, hvor han har boet de sidste 12 år. Små 95 kvadratmeter til tre børn og to voksne.

- Det er lidt, men godt. Sådan har det altid været i min familie. Men da jeg var yngre, var mit største mål her i livet at blive rig og få mig et stort hjem, hvor folk kunne møde mig bag mit mahogniskrivebord. Jeg ønskede inderligt at blive magtfuld. Alt det, som mine forældre ikke var, siger Tomas Møllehave og serverer en kop rygende varm te.

Kedlen sætter han lige oven på billedet af sin far på forsiden af avisen.

- Hov, det havde jeg ikke lige set. Nå, han overlever nok. Det gør han jo altid, siger Tomas Møllehave.

Det er fars skyld

Familien er et tema, der fylder meget i Tomas Møllehaves liv. Som søn af forfatterne Herdis og Johannes Møllehave er han vokset op med et sæt kendte forældre, hvor fortællinger var en del af hverdagen. Hver aften fik den unge Tomas læst historier højt af faderen, og det er derfor, han i dag giver sin far en del af skylden for den ordblindhed, der har plaget ham hele livet.

- Der var jo ingen grund til selv at læse bøger, når jeg vidste, at min far hellere end gerne ville læse dem højt for mig, siger Tomas Møllehave og smiler.

- Jeg har fået utrolig meget opmærksomhed fra min far, og han har altid haft store ambitioner på mine vegne. Han ville så hjertens gerne have, at jeg blev præst ligesom ham. Det ville glæde ham så umådelig meget. Men jeg var overbevist om, at jeg ikke ville kunne klare teologistudiet. Det er jeg stadig i dag. Det står for mig som et bjerg, jeg ikke kan bestige. Hvis jeg kunne, ville jeg gøre det. Men heldigvis har det altid været sådan i mit hjem, at kærlighed ikke er betinget af mine præstationer, men bare af det faktum, at jeg er til, forklarer Tomas Møllehave.

De mange historier og oplevelser fra barndommen har han dog taget til sig. Og selv om han i sine unge år ville være alt andet end skribent, så tjener han i dag sine penge på samme måde som forældrene har gjort - som forfatter og foredragsholder. Han har skrevet ni bøger - heraf en del erindringer.

- Min opvækst er blevet til mit levebrød. Jeg ville ønske, det ikke var sådan, men det er det virkelig. Derfor frygter jeg også allermest, at folk bare læser mine bøger eller hører mine fordrag, fordi jeg har et berømt efternavn. At jeg bare er en tom ballon. Jeg har en fornemmelse af, at andre mennesker har et meget fast fundament at leve deres liv på, mens mit eget er enormt skrøbeligt og vakkelvornt. Jeg er bange for alene at blive anerkendt på grund af mine forældre. Derfor var det i min ungdom også vigtigt for mig at lave noget helt andet end dem. Jeg blev kontrær og gik over i den modsatte grøft.

Helt hysterisk

Som 14-årig gik han med stok og bowlerhat. Han ville være børsspekulant, og det faldt ikke i god jord i hjemmet. Senere meldte han sig ind i Fremskridtspartiet, han hånede kirken og var en rigtig kapitalist. Alene fordi det var det modsatte af forældrene.

- Mit latterlige oprør. Det var helt hysterisk i puberteten. Men det skal man gøre. Det er sundt. Jeg var bevidst meget asocial, fordi mine forældre havde så stort et socialt engagement. Det var mit mål at skabe mit eget liv. Og når jeg blev så ekstrem, var det fordi, jeg ville væk fra alt det, mine forældre stod for.

Flirten med Fremskridtspartiet varede i to år. Så blev han i stedet filmoperatør i en biograf og tog med sine forældre ud at holde foredrag. Det var her, han sugede til sig. Lærte de mange små fifs om, hvordan man fortæller en historie og holder fast i publikum.

Det gav ham en tro på, at han duede til noget. Og da han selv blev en efterspurgt foredragsholder, følte han, at han ikke længere stod i skyggen af sine forældre. Men som han selv siger, havde han dengang nærmest monopol på at tale om ordblindhed.

I nogle år væltede han lidt rundt, havde forskellige småjobs, åbnede en café og tjente til livet ved at tage ud i alle landets forsamlingshuse og fortælle sin historie. Men da han fyldte 26, tog han sig sammen. Han søgte ind på Filmskolens nyoprettede manuskriptlinie og kom ind.

- Det var ret vildt. Jeg følte virkelig, jeg havde vundet status. Det var noget, jeg kun havde turdet drømme om, og pludselig var jeg en af de udvalgte otte. Det var en ære, og jeg ringede straks til alle mine venner og familie, husker Tomas Møllehave.

Med hjælp fra "et hav af sekretærer" gennemførte han på trods af sin svære ordblindhed uddannelsen og fik kort efter udgivet sin første roman, en børnebog, der var så langt fra forældrenes forfatterskab som overhovedet muligt, forklarer han.

- Det var ikke noget, hverken min mor eller far ville have rørt ved. Så på den måde prøvede jeg ikke at efterabe dem. De fik heller ikke lov til at læse den før udgivelsen. Min far ville nok bare have sagt: "Er du nu sikker på, at det her hænger godt nok sammen?", og så ville det blive hans bog. Det ville jeg under ingen omstændigheder have. Folk kunne finde på at sige: "Ahh, det er nok bare hans far, der har skrevet den". Den paranoia ville jeg ikke ligge under for.

At være opelsket

Der skulle gå en del år, før Tomas Møllehave fandt sig til rette i rollen som forfatter. Og efterhånden har han erkendt, at han til tid og evighed vil blive konfronteret med sit familieære bagland.

- Mit efternavn afslører jo en del. Men det er ikke sådan, at jeg føler en voldsom stor forpligtigelse over for navnet. Jeg har aldrig tænkt, at det ville være rart ikke at have været søn af Herdis og Johannes. Jeg har heller aldrig prøvet andet. Men jeg har en meget stor ærbødighed, når jeg for eksempel møder mænd, der er vokset op uden deres fædre, og som selv har fundet ud af, hvad de skulle bruge deres liv til. Mænd, som har fundet deres egen skæbne. Det skyldes vel, at jeg har fået så meget af min far. Han har altid været der for mig.

Tomas Møllehave ser tilbage på sin opvækst som værende god. Han taler om at være "opelsket" frem for opdraget og siger selv, at både hans ordblindhed og forældrenes skygge har givet ham en modstand, som han ikke ville have været foruden.

- Det er den, der har givet mig kraften og modet. Ligesom det er fiaskoen, der gør, at du mærker succesen. Du kan kun have det godt, hvis du har prøvet at have det skidt. I stedet for at se på min arv som et onde, opfatter jeg min fortællelyst og -evner som en gave, jeg har fået af mine forældre.

Selvom han kun er 43 år og står over for at skulle være far for tredje gang, så taler han gerne højt og længe om døden. Et emne, der altid har fascineret ham. Tomas Møllehave vil dø, når han er bedst. Han forklarer, at det skal ske på scenen under et foredrag. Men først når han har talt ud. Det er drømmen.

Blå bog

Tomas Møllehave er født i 1961 og uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i 1988. Han er søn af præsten, foredragsholderen og forfatteren Johannes Møllehave og den nu afdøde forfatter Herdis Møllehave. Han har to søskende, Mikkel (40), der studerer teologi og Anne Kathrine (37), der er selvstændig grafisk designer. Han bor i Hornbæk sammen med sin kone, Linda Maria Møllehave, og to af hendes børn samt et enkelt fælles barn. Desuden har han en søn fra et tidligere ægteskab.

Tomas Møllehave debuterede i 1985 med bogen "Aben, gøglet, pigen og mig". Siden har han skrevet "Spørg spøgelset" (1986), "Handel med livet" (1987), "Tid til at elske" (1990), "Præsterødder" (1993), "Den barmhjertige djævel" (1998), "Vild far" (1999), "Den værste kvinde" (2000) og senest "Fryd" i 2004.

Festsolomusiker - Kim Jensen

Kim Jensen startede med musikken allerede som 11 årig.

Nu drager han rundt i landet som selskabsmusiker ved alle former for festlige sammenkomster. Hans musik er tilegnet et publikum, der ønsker festlig og god dansemusik.

Kim Jensen har været musiker ved masser af fester f.eks. firmafester, markeder, fester for børn, gadefester, plejehjem, kroballer fødselsdagsfester, weekendophold m.v.

Han er selskabsmusiker ved alle former for festlige sammenkomster. Hans musik er tilegnet et publikum der ønsker en festlig og god aften med dæmpet underholdningsmusik og mere ”gang i den” dansemusik.

Et bredt og varieret repertoire er, hvad du kan forvente hos Kim Jensen. Han følger hele tiden med i hvad der rører sig indenfor populærmusikken.

Kim Jensen spiller meget gerne til børnefester - som fastelavnsfester og juletræsarrangementer.

>Filmmagerdirektør - Peter Aalbæk Jensen<

Filmselskabet Zentropa har i Cannes solgt rettighederne til instruktøren Susanne Biers kommende film, "Efter brylluppet", til det amerikanske marked.

- Det må være første gang, at en dansksproget film sælges til USA, før filmen er færdig, fortæller Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen. Aftalen er indgået med selskabet IFC Entertainment, og den vil ifølge Peter Aalbæk indbringe "et pænt, etcifret millionbeløb". Det er noget nær det samme beløb, som Zentropa venter at indkassere på en aftale om rettighederne til at distribuere Lars von Triers Cannes-bidrag, "Manderlay", i USA.

Den interesse, som førte til kontrakten om "Efter brylluppet" skyldes i høj grad, at det også var IFC, der købte og distribuerede Susanne Biers "Brødre" i USA.

Hendes ny film har Mads Mikkelsen, svenske Rolf Lassgård og Sidse Babett Knudsen i hovedrollerne. Historien er blevet til i et samarbejde mellem instruktøren og manuskriptforfatteren Anders Thomas Jensen. Den får dansk biografpremiere i begyndelsen af 2006, fortæller Peter Aalbæk Jensen.

I skal sgu' være stolte af at være nordjyder. Her er jo alt og I har gang i så meget, indleder den danske filminstruktør flest i verden har set uden tøj på. Men ikke alene har Peter Aalbæk Jensen smidt tøjet i en svømmepøl i Cannes, han er også en af de danskere, der er bedst til at tjene penge på andre landes fritid.

Ud af en omsætning på ca. 200 mio. kr. ligger fortjenesten på næsten 20 mio. kr.

- I skal simpelthen gå helt vildt efter det, I har som noget særligt - de store vidder. Sats altid anderledes end de andre - det har virket for mig, fortæller direktøren for Zentropa Film, som han har bygget op sammen med Lars von Trier.

-Og gå så sammen med andre regioenr som jeres - bind jer sammen henover Kattegat og Nordsøen - tag Skotland med. Det gør vi, og det er ti gange bedre end at rende efter storbyerne, som alle de andre gør, opmuntrer Peter Aalbæk Jensen.

Fjendelandsreporter - Rasmus Tantholdt

En kendt TV2-mand skriver en bog om sin nære ven, en kendt TV2-reporter. Bogen handler om TV2-reporterens arbejde for TV2 og udgives på TV2s nye bogforlag. Lyder det som navlepilleri?

Ja. Men Kristian Frederiksens bog Venner i fjendeland - Rasmus Tantholdt og Amin Al-Ameedee er heldigvis mere end det. Bogen skildrer TV2-reporter Rasmus Tantholdts livsfarlige reportageture i det Irak, der nok blev befriet for en grum diktator - Saddam - men aldrig blev det fredelige og blomstrende demokrati, der angiveligt var planen.

I stedet blev Irak igen til fjendeland, en dødsmaskine, der koster menneskeliv hver dag. Det spinkle håb om bedre tider, da de befriede irakere for første gang kunne stemme frit, blev hurtigt druknet i blod fra sekterisk vold. I dette forpinte og plagede land møder Rasmus irakiske Amin, der hjælper journalister med praktiske ting, som kan sikre deres overlevelse: Booking af sikre hoteller, tolkearbejde og meget mere.

De to udvikler et nært venskab, og Amin redder Rasmus liv flere gange, når det går galt. Og det gør det. For eksempel da Rasmus, Amin og fotografen Simon bliver tilbageholdt i Karbala af bevæbnede militsmænd. Her fik Rasmus stukket en pistol for panden, men takket være Amins talegaver slipper de alle fri med livet i behold.

Rasmus Tantholdt er i starten en ung, ambitiøs tv-journalist, men aldeles uerfaren som krigsreporter, da han første gang tager til Irak. Med dødsforagt kaster han sig ud i den ene livsfarlige reportagetur efter den anden. Imens har han efterladt sin gravide kæreste, TV2-værten Caroline Boserup, derhjemme. Gennem årene bliver Rasmus kendt som TV2s ansigt i Irak, den unge, frygtløse reporter i fjendeland. Næsten lidt Tintinsk.

Rasmus får flere journalistiske scoops i Irak og stiger i graderne, fra almindelig TV2-reporter til stjernejournalist. Men bogen om ham og vennen Amins bedrifter i Irak kommer aldrig helt ind bag facaden. Rasmus satser alt på karrieren som krigsreporter, mens familien - heriblandt en lille søn - må vente. Han er nærmest besat af at nå til Irak for at dække henrettelsen af Saddam og kaster alt andet til side. Det var kulminationen på arbejdstimerne, anstrengelserne og ambitionerne. Irak var blevet en del af hans identitet. Epicentret i hans selvopfattelse, skriver Kristian Frederiksen om sin ven Rasmus.

Men hvorfor? Hvorfor denne leg med døden i fjendeland, mens ansvaret som nybagt far kommer i anden række?

Rasmus er afhængig af at mærke det, som lidt teatralsk bliver kaldt historiens vingesus. Han vil være til stede, når begivenhederne udspiller sig, og det er vingesuset, han nyder, skriver Kristian Frederiksen - teatralsk.

Ind imellem er bogen tæt på at kamme over som en kammerats hengivne hyldest til sin frygtløse og dygtige reporterven. Men der er også nervepirrende spændende kapitler, som man læser lynhurtigt. Især de mange situationer, hvor Rasmus er i fare. På mirakuløs vis klarer Rasmus den hver gang, selv et angreb med en vejsidebombe slipper han uskadt fra.

Men der er ikke langt fra vovemod til overmod og dumdristighed, og den slags kan på et splitsekund koste liv i Irak. Det er på denne knivsæg, Rasmus Tantholdt bevæger sig - legen med døden. Mens vi andre sidder hjemme i vores trygge stuer, følger ham på tv-skærmen og beder til, at der ikke sker noget.

Hvilke personlige omkostninger, det livsfarlige job som krigsreporter nødvendigvis må have haft, får vi ikke svar på i Kristian Frederiksens bog. Rasmus og Caroline Boserup blev som bekendt skilt, og det ville være overmenneskeligt, hvis de voldsomme oplevelser i Irak ikke påvirkede psyken. Det kan man ikke læse meget om i bogen, der ikke når helt ind i krigsreporteren Rasmus Tantholdt, ind bag facaden. Lidt overfladisk, lidt glorificerende, men spændende.

Golfviolinist - Kim Sjøgren

Violinisten Kim Sjøgren er med et handikap på omkring de 10 en ganske habil golfspiller. Han har haft mange spændende oplevelser på golfbaner i udlandet.

Første gang violinisten Kim Sjøgren spillede golf var i USA, hvor en bekendt tog ham med ud og spille i Twin Peaks Golf Club i staten Washington.

Det var lige efter at David Lynch' tv-serie af samme navn havde lagt de danske gader øde, og selvom han efter eget udsagn så helt forkert ud på en golfbane, blev han alligevel lidt interesseret i spillet.

Nogle år senere kom han for alvor i gang, og nu er han en særdeles dedikeret og entusiastisk golfspiller med et handikap omkring de 10.

»Når jeg kører rundt i Danmark og Sverige og optræder, har jeg altid mine golfkøller med mig og sørger som regel for at få tid til at spille en runde, men når jeg rejser udenlands, medbringer jeg som regel enten violinen eller golfkøllerne,« siger den 52-årige virtuos, der er så glad for golfsporten, at han for nogle år siden lavede en cd med golfnumre.

Fantastisk på Mauritius

»I januar var jeg for anden gang på Mauritius og spillede på den helt nye og fantastiske Ernie Els bane, og på den bane som Bernhard Langer har designet på Ile de Cerf. Banen er rangeret som en af de 10 sværeste i verden, men jeg synes faktisk ikke, den er så svær, selvom der er meget vand i spil. Det er et helt fantastisk sted, banen er utrolig, og så er der varmt.,« siger Kim Sjøgren, der også holder meget af Portugal.

»Min kone er portugiser, så jeg er i Portugal et par gange om året og spiller golf, hver gang jeg er der. Hun kommer fra Estoril, så det er banerne deromkring, jeg spiller. Baner som Penha Longa, Quinta da Marinha og Oitavos. Jeg har lavet mit hidtil eneste hole in one på Quinta da Marinha, og dagen efter spillede jeg banen igen, denne gang sammen med Peter Schmeichel. Da vi kom til hullet, fortalte jeg, at jeg jo lige vidste, hvordan det skulle spilles. Slog et 7-jern og var 40 cm fra at gentage kunststykket!«

Vild med links

For tiden arbejder Kim Sjøgren på en cd med irsk folkemusik, og i forbindelse med indspilningerne, der foregår i Irland, har han besøgt den grønne ø mange gange de seneste fire år, og han har selvfølgelig også spillet på en lang række af Irlands bedste baner.

»Inden jeg besøgte Irland første gang, havde jeg aldrig spillet links golf før. Nu er jeg helt vild med det. For mig er det selve essensen af at spille golf, og de irske links baner slår alt, hvad jeg har prøvet,« siger han.

»Links golf er svært, men fascinerende, og jeg holder meget af den naturoplevelse, man får på de baner. Den eneste ulempe er, at man aldrig rigtigt kan stole på vejret derovre,« siger Kim Sjøgren, der er medlem af Silkeborg Golf Club, og indtil starten af denne sæson også spillede i Hørsholm ved København.

>Gospelprojekt - Steve Cameron<

Kirken byder på gospelkoncert med den amerikanske gospelsanger.

Steve Cameron gæster Vanløse i forbindelse med gospelprojektet 'We Sing Together', der består af 80 sangere fra gospelkorene, som til daglig ledes af gospelsangerinden og workshoplederen.

Formålet med projektet er at give den enkelte sanger en anderledes sjov fællesoplevelse ved at synge sammen med sangere fra andre kor samt at give dem en større indsigt i, hvad gospelmusik er, og hvad den kan. Publikum vil kunne opleve en glædesfyldt og energisk gospelkoncert, når alle bliver grebet af den autentiske stemning med Steve Cameron i spidsen. Han kommer fra Berkeley i Californien og er kendt som en international gospelsangskriver, musiker og workshopleder. Han har indspillet og produceret mange gospelsange, som synges af kor over hele verden.

Til koncerten akkompagneres koret og Steve Cameron af et orkester bestående af en pianist, en organist, en bassist og en trommeslager.
Alle musikere, der til dagligt spiller med blandt andre Maria Carmen Koppel, Stig Rossen, Søren Pilmark og Bob Ricketts Orkester.

Koncerten foregår søndag 25. april klokken 16.00 i Kirken, og billetter koster 70 kroner. Der er gratis adgang for børn under 12 år. Billetter kan købes i døren efter først- til-mølle princippet.

>Grundhistorierne - Nis Boesdal<

Nis Boesdals fortællekunst gav en fornøjelig aften ved Kulturcentrets arrangement på skolen. Arrangementet var da også godt besøgt, idet knap 90 interesserede deltog.

Nis Boesdal indledte med en historie, der var en variant af Hvad fatter gør er altid det rigtige. Den sluttede med, at det var en pose gamle historier, fatter kom hjem med i stedet for en pose rådne æbler. Pointen er, at en god historie er altid fin at kunne trække frem.

Dernæst fortalte Nis Boesdal lidt om sin karriere hos Danmarks Radio, hvor han startede i 1976 med et job, der intet havde med hverken radio eller tv at gøre. Senere kom han til at lave tv for børn, og skiftede derefter efter eget ønske til radioen. Efter at have lavet forskellige udsendelser blandt andet Hvem Hvad Hvor i Danmark, der førte til, at han modtog Kryger Prisen, begyndte han i september 1997 med udsendelsen Danmarksmester. Den har gjort ham kendt i en større kreds af befolkningen, idet den dagligt høres af omkring 600.000 mennesker.

Nis Boesdal fortalte dernæst om en række af de oplevelser, han har fra udsendelsen. Blandt andet den pudsighed, at 99 procent af de deltagende lyttere bor på det kønneste eller bedste sted i Danmark.

Boesdal fortalte også om den forskel, der er i sprogbruget, når folk fra forskellige egne af landet skal fortælle deres historie. Dette blev blandt andet illustreret med historien om fiskeren, der med nød og næppe var blevet reddet fra et kutterforlis. På spørgsmålet om, hvorvidt han havde været bange, svarede han, at det havde han ikke, men det var længe siden, han havde været i så "skidt humør".

Nis Boesdals fremhævede, at de fleste historier er baseret på gamle grundhistorier. Han nævnte i den sammenhæng blandt andet historierækkefølgen fra Askepot over My Fair Lady til Pretty Woman. Aftenen sluttede med en drengehistorie om fisketure med morfaderen. En historie som blandt andre indgår i Boesdals seneste bog Det poetiske Køkken, der er en slags kogebog, idet de gode historier fylder mere end opskrifterne.

>Juleindsamlingsshow -Bubber<

I går kunne Bubber overrække 30.300 kroner til børnekræftafdelingen på Aalborg Sygehus, hvor beløbet nu skal gå til et lidt anderledes madprojekt.

Pas på, det er politiet.

En sygeplejerske springer adræt uden om den lille dreng, der på en plastikscooter med påskriften "politi" suser ned ad gangen på børnekræftafdelingen på Aalborg Sygehus.

Selvom børnene er syge, bliver der nemlig stadig leget og pjattet her på afdelingen - ikke mindst i går, hvor Bubber kom forbi med en check på 30.300 kroner.

13 indsamlingsshows

Pengene er blevet indsamlet hen over julen i 13 forskellige danske byer ved en række indsamlingsshows, som Bubber i samarbejde med familieugebladet Ude og Hjemme har stået i spidsen for.

I alt er der blevet indsamlet 120.000 kroner, der i går blev ligeligt fordelt til børnekræftafdelingerne på henholdsvis Skejby, Rigshospitalet og Odense og Aalborg Sygehus.

I Aalborg sneg beløbet sig yderligere 300 kroner op, da den taxachauffør, der fragtede Bubber til sygehuset fra lufthavnen, valgte at lægge kørselsbeløbet oveni puljen, da han hørte om baggrunden for besøget.

Sjov mad

På børneafdelingen betyder beløbet, at et populært madprojekt kan fortsætte. Et projekt, hvor flere kokke de seneste måneder været forbi én gang i ugen for at lave mad med børnene, der mister appetitten på grund af kemobehandlingerne.

Ved at bryde de gængse madrammer - for eksempel ved at tillade at maden bliver lavet, mens man stadig ligger i sengen, og at chokoladeknapper og Nutella sagtens kan komme på pizzaen - er det lykkes for kokkene at få børnene til at spise lidt ekstra.

- Det har vist sig at være rigtigt godt for børnene. Hyggen omkring det, og det at de er sammen med deres forældre, giver den glæde, der gør, at de vil være med til at spise, fortæller Maria Teln, der er forløbskoordinator på Aalborg Sygehus.

Hvem er Bubber?

Selvom en hel generation er vokset op med både Bubbers Badekar og Snurre Snups Søndagsklub, og flere læger og sygeplejersker torsdag også lagde deres vej forbi afdelingen under besøget, var det langt fra alle børnene i den nye generation, der vidste hvem dagens gæst var.

Da en pige alligevel nikkede genkendende til Bubber, måtte han dog også lige sikre sig.

- Nu har du vel ikke set alle programmerne? Spurgte han med et smil og hentydede vist dermed til de mindre børnevenlige programmer serien "Danmark ifølge Bubber" også har budt på.

Efter besøget på Aalborg Sygehus gik turen videre til de tre andre storbyer.

Kommunikationstrylleri

Han har fået dronningen til at skraldgrine af trylleri med pålæg, og han optræder for fulde huse i hele landet. Mød den nørdede knægt Rune Klan, der stadig synes, det er fedt at øve sig på trylleri og komik.

Det er 20 år siden, at Rune Klan en tirsdag første gang tog toget fra Hørsholm til hovedbanegården i København. Hoppede på bussen og kørte i 10 minutters tid, før han steg af på Frederiksberg. Lige uden for en mindre og mørk beværtning.

Her skubbede teenageren døren op og trådte ind i en lille tidslomme med mørkegrønne vægge og mørkebrune bjælker. Hans fødder vandrede ad det bordeauxrøde gulvtæppe forbi alle bordene, før han endte ved bord nummer 7. Allerbagerst i det hyggelige lokale ved den mørkerøde fløjlssofa stod et mørkt massivt træbord. Og her mødtes de.

Tryllekunstnere fra København og omegn samledes hver tirsdag aften og viste hinanden nye tricks. I starten kiggede den store dreng i hættetrøje og hængerøvsbukser kun på, men med tiden blev han en af dem og imponerede lige så ofte de andre med hurtige og veludførte mønt- og korttricks.

Det er lige præcis her, Tours udsendte møder Rune Klan - på London Pub ved bord 7 - for at snakke om det der trylleri, og hvorfor det egentlig er så fedt. Og det er ikke svært at afkode genkendelsens glæde i Rune Klans ansigt, da han for første gang i mange år igen træder ind på den lille beværtning med de mange forskellige øl og danske retter på menukortet.

»Jeg kom jo længe før de andre tryllekunstnere, for jeg ville have det hele med,« husker Rune Klan om dengang, hvor han mødte andre med samme interesse. Indtil da havde trylleriet været noget, Rune Klan delte med en god ven, men nu var det rigtigt, for nu havde han mødt nogen ligesom ham selv.

»De var jo en del ældre end jeg, men det betød egentlig ikke så meget, at de havde børn og kone, og jeg gik i folkeskole, for det var ikke det, det handlede om. Jeg blev så glad, når de roste mig for mine små tricks, og så øvede jeg mig endnu mere til ugen efter og endnu mere til ugen efter igen,« siger Rune Klan, der i dag er medlem af en noget mere professionel international loge for tryllekunstnere, der mødes en gang om året til konference.

Hemmelig jonglering
At man kan øve sig og blive bedre, er stadig noget af charmen ved trylleri, mener Rune Klan.

»Det er ikke noget, man bare viser frem. Trylleri er rent faktisk et håndværk, som man bliver bedre til, jo mere man øver sig. Overgangen mellem hver enkel fingersætning og trin i et trick kan altid blive mere flydende og let,« siger Rune Klan, mens han hurtigt skifter fra håndstilling til håndstilling.

»Det er lidt ligesom at jonglere hemmeligt,« siger han og kigger ned på sine hænder.

Lige for tiden øver han sig på tricks til ”Det blå show”, som han skal på turne med fra slutningen af august. Det gør han i en gammel lagerbygning, han har lejet. Og når Rune Klan er der, så får de kreative tanker frit spil. Der er intet, der er umuligt, og alting skal i det mindste prøves af. For det er først, når man har givet et trick en chance og øvet sig på det, at man egentlig ved, om det kan blive til noget ordentligt.

Lidt for kikset i gymnasiet
Faktisk var det det med at øve sig, som i sin tid fik Rune Klan til at stoppe med at trylle for en stund. Det var i gymnasiet, og selv om det med at øve sig var noget af det, som Rune Klan bedst kunne lide, så var det ikke særlig sejt.

»Det var måske lidt kikset at øve sig på at blive tryllekunstner. Og jeg ville helst bare have det sjovt med de andre og drikke nogle øl og ikke være anderledes,« siger Rune Klan om de få år, hvor han hverken øvede tricks selv, kom på London Pub eller besøgte den lille tryllebutik i Lyngby, hvor den eneste faste prisregel var, at man kun måtte betale et ulige beløb. Om man betalte 13 kroner eller 75 øre, var op til en selv, så længe det var ulige.

Heldigvis fandt Rune Klan interessen for tryllekunstnere igen allerede kort tid efter gymnasiet. Han lavede en tryllevideo, som blev solgt i hobetal især i USA. ”Three Pieces of Silver” hed den, og den førte også til en række foredrag i USA for den unge tryllekunstner. Hvilket igen blev startskuddet til, at Rune Klan - alt imens han arbejdede som pædagogmedhjælper - professionaliserede sit talent.

»Det var jo vildt fedt pludselig at kunne tjene penge på at trylle, og det gik rigtig godt, lige efter videoen kom på gaden, for der var en naturlig interesse. Da den naturlige hype var faldet, skulle jeg så i gang med at sælge mig selv som et produkt for fortsat at få job, og det var jeg virkelig dårlig til,« siger Rune Klan.

Selv om han havde fået produceret fine visitkort, så fik han ikke rigtig hul igennem, for Rune Klan har aldrig brudt sig om at sælge sig selv.

»Jeg ved godt, det er nødvendigt for langt de fleste i underholdningsbranchen, men jeg kan simpelthen ikke. Jeg slår mig selv hårdt i hovedet med janteloven, lige så snart jeg bare tænker på at sige til nogen, at jeg er dygtig til at trylle, så de skulle tage at hyre mig,« fortæller Rune Klan, der af samme grund altid gør noget lidt klovnet efter hvert trick på scenen og ikke bryder sig om at optræde med trylleri, når han ikke står på en scene.

En holdning, der adskiller ham fra de mange almindelige tryllekunstnere, de fleste af os kender som festbomber fra familiefesterne.

»Trylleri fungerer for rigtig mange som en måde at interagere og komme i kontakt med folk på. Og det er jo ikke så mærkeligt, at mange, der kan lidt forskellige tricks, har brug for det. De fleste af os er jo faktisk lidt mærkelige og nørdede. Men det har altså aldrig været det, jeg har fået ud af at trylle, selv om jeg nok heller ikke er en fuldstændig gennemsnitsdansker,« siger Rune Klan.

Det ”pay off”, der altid har gjort de mange timers øvelse fuldstændig deres tid værd, har for Rune Klan i stedet altid været folks ansigtsudtryk. Eller mere præcist deres sult efter at blive snydt og ført bag lyset og så forløsningen i form af forundring og overraskelse, når man laver et hvilket som helst trick.

»På den måde er det kommunikationen ved at optræde med trylleri, jeg elsker. Folk har lyst til at blive overrasket, og jeg giver dem det, de gerne vil. Men så allerhelst med et tvist, så det samtidig bliver sjovt,« forklarer Rune Klan.

Det sjove tvist betyder f.eks., at Rune Klan tryller med pålægsskinke i stedet for kort, som han gjorde det for nylig ved Dronning Margrethes 75-års fødselsdag.

»Det er sjovt at skifte delene fra et trick ud med nogle helt andre genstande. Det er ikke svært, når man først får lært at tænke i den retning. Det er bare sjovere,« siger Rune Klan.

>Kompetencetræner - Poul Hansen<

Poul Hansen skal træffe grimme beslutninger i sit nye job. Men kan verdens flinkeste mand være hård, når det gælder? Da direktør Frank Heskjær en mørk oktoberaften i 2003 havde fyret Poul Hansen fra jobbet som AGF-træner, kom han med et tilbud: Hvis Poul Hansen ønskede det, kunne de fragte ham ud ad bagvejen og køre ham væk under et tæppe på bagsædet af Heskjærs bil, så han slap for at gå ud fra kontoret og ned, hvor journalisterne fra Århus Stiftstidende stod og ventede.

Det tilbud tog Poul Hansen ikke imod. Fandme nej. Han gik ud og mødte pressen, fortalte det, som det var, at han var blevet fyret, og så kørte han hjem.

Det var Poul Hansens hidtil sidste dag som cheftræner. Den 23. oktober 2003. På det tidspunkt havde han længe været en af pressens yndlinge, fordi han først i Ikast, så i Lyngby og senere i AGF altid stillede op til interviews eller tog sine tæsk, når der var brug for det – hvilket der ofte var under det halvandet år, han nåede at stå i spidsen for aarhusianerne.

Derfor blev Poul Hansens vej til medierne kort. Som ekspert lærte danskerne ham at kende som medkommentator på først TV3 og siden som det fodboldkyndige sidekick til Tina Müller eller Anders Sigdal på TV2 Sport. Indtil den 17. november sidste år, da OB til overraskelse for de fleste hentede ham ind som manden, der som sportsdirektør skulle styre klubben ind i fremtiden.

- Poul Hansen står tilbage som vores stærkeste kandidat, og jo bredere vi har søgt og researchet, jo stærkere har han stået, skrev OB-direktør Thomas Christensen i en pressemeddelelse, og så kunne Poul Hansen ellers gå i gang med arbejdet i en klub, der stod og stadig står midt i en omstillingsproces og med en trup, der gennem de seneste mange år med jævne mellemrum har taget magten fra skiftende trænere.

Søndag møder OB efter tre kampe med bare et point som udbytte HB Køge i en kamp, der af mange er blevet udlagt som den, der kan blive træner Henrik Clausens sidste. Det er op til Poul Hansen at afgøre. Lige som det er op til ham at få sendt de spillere væk, der ikke skal være en del af OBs fremtid. På mange måder ser situationen i OB lige nu værre ud, end den gjorde, da Poul Hansen tiltrådte i december. Spørgsmålet, der rejser sig, er, om Poul Hansen er klædt på til det bjerg af udfordringer, der rejser sig foran ham, og som så kan blive en rigtig beskidt opgave at få raget ned.

Tilbage i AGF-tiden havde Poul Hansen som cheftræner otte år tidligere stået med en trup og en direktion, der levede op til beskrivelsen som et galehus. Mange vil huske, at hans fyring blev afsløret, da direktør Frank Heskjær under en telefonsamtale på et offentligt toilet uforvarende overbragte historien til en person, der sad på kummen inde ved siden af og ikke kunne undgå at lytte med. I det hele taget var klubben på mange måder kaotisk med sagen om Brian Steen Nielsen, der nikkede Nikolaj Hust en skalle som lavpunktet. Eller højdepunktet om man vil.

- Det var bestemt ikke kun Pouls skyld, at det var kaotisk, og man kan sige meget, men han var aldrig pigesur. Han stillede altid op, siger sportsredaktør på Århus Stiftstidende Jan Schouby og rejser så det spørgsmål, hele denne lange indledning har arbejdet sig frem mod:

- Han kan jo have udviklet sig meget ved at komme rundt på de forskellige stadioner som ekspert siden dengang, det ved jeg ikke. Men jeg kan være i tvivl, om han har det, der er brug for, når han skal stikke hånden i OBs hvepserede. Man rydder ikke op i den klub uden at træde nogen over tæerne, og det er ikke Pouls styrke. Han er jo verdens flinkeste mand, siger Schouby.

Verdens flinkeste mand. Der var den. Og den kommer igen. For det er det billede af Poul Hansen, som mange gentager. En kilde udtrykker det sådan, at hvis du siger til Poul Hansen, at en dør er blå, så giver han dig ret, selvom den er rød. Fordi han er så flink. Eller konfliktsky? Sådan husker Poul Hansens tidligere direktør i Lyngby, Peter Packness, ham ikke. Jo, som flink, men ikke konfliktsky.

- Nu er det jo mange år siden, han var i Lyngby, og tingene er anderledes i OB, hvor presset er større, end det var hos os dengang. Men når vi skulle afgøre, om en spiller skulle forlænges eller ej, så diskuterede vi det, og når så spilleren skulle have at vide, at han måske ikke skulle blive hos os, så var det Poul, der overbragte ham meddelelsen. Poul er en flink fyr, og det skinner igennem i alt, hvad han gør, men det har aldrig været et problem, når beslutningerne skulle træffes, husker Peter Packness.

På TV2 Sport kan sportschef Lene Ugilt godt genkende det billede, vi allerede er ved at få tegnet af sportsdirektøren, der indtil for nylig var ansat som ekspert på hendes redaktion. Billedet af den flinke mand med det vindende væsen og en social intelligens, der overgår de flestes, og hun kender alt til opfattelsen af, at han er konfliktsky. Hun forstår den også godt. Men er ikke enig.

- Han har en tendens til at være skarpere, når man har ham på tomandshånd, end når han er på skærmen, men han er aldrig gået imod sine principper. Det hænger nok bare sammen med, at han i bund og grund er en superflink fyr, og det kan så blive opfattet som konfliktskyhed. Det har heller aldrig været hans stærke side at være et dumt svin, men jeg tror, han får de resultater, han vil have, bare på sin mere runde facon, siger Lene Ugilt og fortæller, hvordan Poul Hansen på tv-stationens årlige teambuilding-ture altid har været en af dem, der har taget teten.

- Han har været god til at skære igennem, når andre stod og vævede, som hun siger.

I Lyngby-tiden stod Poul Hansen i spidsen for en sammentømret trup, og det var her, han for alvor slog igennem som træner, og efter fyringen i Ikast gik der mindre end to år, før han blev kåret til årets træner.

Stemningen var løssluppen i truppen, der nærmest er blevet legendarisk på grund af sit stærke sammenhold, og Poul Hansen bidrog selv til det gode humør, når han en sjælden gang imellem deltog i spillet og blev gjort til grin for sine ringe tekniske kundskaber.

Morten Petersen var en af dem, der var fast mand under Poul Hansen, og efter et kort ophold i skotske Livingston rykkede han også med ham, da han blev træner i AGF. Han kender Poul Hansen som et positivt menneske, og han er sikker på, at han bliver en succes i OB, men det kræver, at han lige som i sine klubber som træner får en fast, hjælpende hånd, mener Morten Petersen.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at han har kompetencerne til at blive en god sportsdirektør i OB. Han har de menneskelige egenskaber, han har selvfølgelig sin fodboldfaglighed, og han kan tale med alle, hvilket gør, at han kender utroligt mange mennesker. Men jeg tror også, det er vigtigt, at han får de rigtige mennesker omkring sig. Poul er ikke et dumt svin. Han har ikke det der dumme svin-gen. I Lyngby havde han Dennis Foss som assistent, og i AGF havde han Olafur Kristjansson, og uden at skulle sige noget dårligt om dem så var de altså nogle noget hårdere hunde, der kunne finde ud af at sige tingene ligeud. Jeg tror, det er vigtigt, at han også har den type folk omkring sig i OB. Poul kan ikke det der med at være et dumt svin, og det er der altså brug for i det job, siger Morten Petersen, der dog ikke vil hoppe med på opfattelsen af Poul Hansen som "verdens flinkeste mand".

- Nej, det vil jeg ikke kalde ham. Han er ikke typen, der stryger folk med hårene. Han har sine egne holdninger, siger Morten Petersen.

Sideløbende med sit kommentatorjob på TV2 Sport har Poul Hansen været en del af den gruppe, der stod for uddannelsen af trænere på DBUs elitekurser. Her har han haft et tæt samarbejde med en anden tidligere AGF-træner, den uddannelsesansvarlige Peter Rudbæk, der mener, at Poul Hansens årelange virke som toptræner er en vigtig ballast i jobbet som sportsdirektør:

- Som sportsdirektør har man ansvar for, at truppen har den rigtige sammensætning, og der er det en kæmpefordel, at man har været toptræner. Han ved, hvordan man komponerer en trup, og han ved, at man ikke bare kan vælge de spillere, der er gode eller ser gode ud. Fodboldfagligt er han fuldt klædt på, og så har han den rigtige alder og dermed erfaring. Jeg kan ikke se, at der er noget galt i, at han er venlig, og man skal ikke være naiv og tro, at han ikke kan tage de beslutninger, der skal tages, siger Peter Rudbæk.

Allerede søndag aften kan han få brug for at vise, at han er i stand til det. At tage beslutninger. Taber OB til HB Køge, vil der komme krav om, at træner Henrik Clausen skal fyres. Uanset om Poul Hansen vender tommelen op eller ned for sin træner, bliver det en vigtig beslutning. Den første af mange for verdens flinkeste mand.

Krimieventyr - Sara Blædel

Sara Blædel skriver denne gang mere stramt og disciplineret end vanligt om politiefterforskeren Louise Rick, der har problemer både på politistationen og på hjemmefronten.

Den efterhånden hårdt prøvede Louise Rick er blevet leder af Den Særlige Eftersøgningstjeneste på Politigården. Hos kollegerne er der blandede meninger om den nye afdelings berettigelse. Så Louise har besluttet, at hun ikke bare vil vise eftersøgningsarbejde i særklasse, men følge sagerne helt til dørs. Det får hun så mulighed for at gøre i den nye afdelings første sag.

Ude i skoven ved Hvalsø, hvor Louise i øvrigt voksede op, findes et lig af en midaldrende kvinde. Ved obduktionen viser det sig, at hun har været mentalt retarderet, samt at hun har et voldsomt forbrændingssår i ansigtet.

Det skulle gøre det til en forholdsvis let sag at efterspore kvinden. Men den identitet, som hun passer med, er erklæret død, omtrent samtidig med tvillingesøsteren, i 1980.

Desuden må Louise i gang med at samarbejde med drabsefterforskerne, for da hun ankommer til findestedet for at snakke med de lokale, får hun øje på en flok små børn, der øjensynligt mangler deres voksne børnepasser. Hende finder Louise dræbt ikke så langt væk.

Frem fra glemmebogen

Således begynder en grum krimi om svigt og dyster fortid i den danske provins, hvor en central rolle spilles af egnens tidligere institution under, hvad der engang blev kaldt, Åndssvageforsorgen. Sara Blædel stiller sig hermed op i køen af danske krimiforfattere med interesse i at rode op i, hvad det officielle Danmark har foretrukket at lade gå i glemmebogen, senest Jussi Adler-Olsen om de faldne piger på Sprogø.

Det må indrømmes, at Sara Blædel har strammet noget op på tingene i ”De glemte piger”. Læseren har efterhånden visse forventninger til en Sara Blædel-krimi: Politiefterforskeren Louise Rick har sociale og eksistentielle problemer omtrent ligeligt fordelt på politistation og hjemmefront, hun løber ind i en makaber og rigeligt forceret sag, der ender med at involvere hende selv personligt, og det hele fortælles i et floskelfyldt sprog, der har lige så lidt bid som en 10 pct. slankeost.

Glitter-historie

Denne gang er historie og plot mere sammenhængende og disciplineret, og Louises private dagsordener griber mindre forstyrrende ind, end de plejer. Faktisk føjer Louises genoplevelse af sin ikke helt traumefri ungdom en vigtig brik til hendes personlighed. Der er dog stadig en del tilbage, hvis funktion nok nærmest må siges at spille op til læserens ugeblads-behov. I den forbindelse ikke mindst hele historien om Louises veninde Camilla, der ganske vist plotmæssigt fungerer som Dr. Watson, men ellers bare tilføjer handlingen en noget uvedkommende glitter-historie om Askepot og prinsen på den hvide hest.

Så Sara Blædel er i væsentlig bedre krimi-form end vanligt med ”De glemte piger,”, omend det havde været velgørende med lidt mere stilistisk kant på både fortællende afsnit og dialog. Forbedringen belønnes med fire lidt små stjerner!

>Kvalitetssolomusiker - Bent Junker<

Bent Junker samarbejder med landets førende hoteller og kroer, hvor han år efter år bliver anbefalet til mange private fester, weekendophold, firmafester, havne- og byfester, by night arrangementer, samt bliver brugt ved større shows, halballer og revyer som farverig musikalsk underholdning før, under og efter showet.

Han spiller nyere musik indenfor bl.a. pop og rock, såsom Sanne Salomonsen, Bryan Adams og Robbie Williams m.m. Bent Junker spiller et bredt repertoire, der spænder lige fra gamle revyviser, filmtemaer og dansktopmusik

Til dansen formår Bent Junker hver gang at få alle gæsterne på gulvet. Og med hans spilleglæde og egne tolkninger af såvel nye som gamle slagere kan han henrykke såvel den unge som den ældre generation.

Igennem tiden har navne som Bamses Venner, Bjørn & Okay, Fede Finn & Funny Boys, Jan Gintberg, Ib Grønbæk, Dario Campeotto, Flemming Krøll, Willy`s Kaffeklub, Thomas Eje, Max Lett, Jan Larsen, Michael Bondesen, The Bootles, Yan Swahn, Cæsar, Thomas Kjellerup, Brødrene Vesth samt mange flere krydset hans vej. Bent Junker har endvidere udfoldet sig på TV, samt diverse lokal-radiostationer landet over…

For Bent Junker er nøgleordene kvalitet og et personligt musikalsk udtryk i hans måde at udfolde sig på. En fortsat udviklingsproces der i høj grad er baseret på samspillet med jer!

Professionel og stilfuld personlighed, en ener. Kort sagt en musiker der kan sit kram.

Landmandsdrikkeviser - Hawkeye and Hoe

Næste søndag afslutter Hawkeye and Hoe byfesten i byen.

Deres stil er country med et bredt repertoire af landmands drikkeviser og sange, klassiske publikumskendinge, irske sange og swingende rock’n roll.

Hawkeye and Hoe behersker et stort udvalg af originale instrumenter, foruden elektrisk og akustisk guitar, også femstrenget banjo og dobbelt bas.

>Lattermotionsshow - Peter Larsen<

Om engagementet var størst omkring det faglige indhold, eller om det var størst ved det underholdende indslag, er svært at sige, men ét er sikkert: Engagementet var i topform generelt.

Motion er en uhyre vigtig faktor i forbindelse med sundhed og velvære, men her var hele indsatsen koncentreret omkring enkelte muskelgrupper: Lattermusklerne - og de blev gennemheglet på kryds og tværs af Peter Larsen, alias Erna Iversen, tidligere natsygeplejerske.

Skuespilleren fik folk i salen til at ligge flade af grin, og når publikum ikke lige havde krampe i lattermusklerne, brugte de kræfterne på at gispe efter vejret til at imødekomme næste bagholdsangreb fra den talende maskinpistol, Peter Larsen.

- og så det vanvittige

Skuespiller Peter Larsen afsluttede temaaftenen med et brag af provokationer til alt og alle, og samtidig fik han opløst alle grænser for, hvad man kan tillade sig at sige til andre, og hvad man ikke kan tillade sig.

Alt sammen med en skjult dagsorden om at opfordre folk til at blande sig noget mere i hinandens liv, end man går og gør i det daglige.

Og det var egentlig det, der var meningen med hele aftenen.

>Lydkulisseforedrag - Margaret Lindhardt<

"Giro 413" er ikke længere forbundet med dårlig smag. Programmet er blevet en del af danskernes kulturarv, siger værten Margaret Lindhardt, der altid selv har haft et tæt forhold til musik

Det var barndom, det var søndag, og mor stod i køkkenet sammen med flæskestegen, der sendte tryghedsdufte helt ind i dukkehuset. I baggrunden blev der sunget "Hvide Måge" og "Tak er kun et fattigt ord".

Man tog lydkulissen ind som modermælk uden at tænke på, om det var godt eller skidt, men så blev man ældre og vrængede på næsen: Dårlig smag!

Men alting vender tilbage.

Pludselig er man selv kommet i den alder, hvor man kan være glad for en tryg søndag uden oprør hverken fra midten, venstre eller fra højre. Man orker ikke politikersnak, man orker ikke klogesnak, og man orker slet ikke hurtigsnak.

Man har bare lyst til at gå og pusle. Dykke ned i langsommeligheden. Fjerne brødkrummer og visne blade. Og hvad er så bedre end Margaret Lindhardts moderlige stemme i baggrunden?

Klokken er 12.17. Det er "Giro 413"-tid, og 600.000 danskere lytter til ønskeprogrammet, der har overlevet samtlige sparerunder i Danmarks Radio siden 1950.

Vi møder programmets vært i DR Byen i Ørestaden, og det viser sig straks, at smilet og varmen ikke kun sidder på stemmebåndet.

Det lyser op i hver krog i hendes ansigt. En næsten gammeldags form for venlighed, som man troede var uddød - ikke mindst her i glashuset, hvor så mange store egoer maser sig frem ad de lange gange med blikket stift rettet mod egen navle.

Varmen strømmer

Margaret Lindhardt boede de første 12 år i Esbjerg sammen med sin mor, far og to søstre. Så flyttede familien til København.

Forældrene havde en bagerforretning, og musikalske toner var en selvfølge. Der blev lyttet aktivt til musik. Faderen foretrak den klassiske genre, og moderen spillede klaver og sang.

Margaret Lindhardt var ikke ret gammel, da hun begyndte at synge i kor, fortæller hun, og da hun kom på lærerseminariet, var hun ikke i tvivl om, at musik skulle være et af hendes linjefag.

- Man bliver så frygtelig glad af at synge. Man får kontakt med sit følelsesliv. Det frigør energi og rare følelser, og når man synger sammen med andre, opstår der en samhørighed. Varmen strømmer. Det er vidunderligt at være med til, siger den 57-årige radiovært, der også holder en del fællessang-foredrag rundt om i landet med udgangspunkt i "Giro 413", ligesom hun i foråret var vært ved en række fællessangkoncerter med Danmarks Radios Pigekor.

Margaret Lindhardt ville ønske, at man indførte obligatorisk morgensang på samtlige danske skoler, for det er så givende, mener hun - og man får lært en masse sange, som man kan få glæde af hele livet:

- Jeg oplever, at der er en generation, som ikke har været vant til at synge som børn. De tør ikke lukke munden op, og det er synd. Jeg har også mærket, hvordan der er blevet skåret ned på sang i vuggestuer og i børnehaver, og desværre har pædagogerne det med at synge med deres talestemme, og det er alt for dybt et leje for børn. På den måde lærer de ikke at synge, siger hun smilende og uden gran af fordømmelse.

Kim Larsen og TV-2

Et genialt koncept kalder Margaret Lindhardt "Giro 413".

- Man sender en hilsen, ønsker et stykke musik og betaler nogle penge. Det er jo et evighedskoncept, så jeg kan godt forstå, at det har overlevet så mange årtier.

Men det er vigtigt, at programmet hele tiden udvikler sig i pagt med tiden, understreger hun.

- Heldigvis bliver "Giro 413" ikke længere forbundet med dårlig smag - det er blevet en del af kulturarven. Men når jeg alligevel en gang imellem oplever, at folk udelukkende forbinder programmet med kolonihave og havenisser, bliver jeg ærgerlig, for det passer ikke. Det er meget mere mangfoldigt. Vi spiller al slags musik. Ikke kun dansktop og gamle schlagere. Jeg går meget op i, at sammensætte et program, som er en blanding af nyt og gammelt. Der skal være en tråd tilbage til mors flæskesteg, og der skal spilles musik fra vores egen tid, siger Margaret Lindhardt og nævner Kim Larsen, der er med næsten hver uge, ligesom TV-2 og Steffen Brandt også er hyppige lytterønsker på "Giro 413".

Hjælper børn og unge

Margaret Lindhardt fortæller, at noget af det, der får hende til at blive siddende som vært på programmet, er, at det er mere end et underholdende musikprogram.

De penge, som lytterne sender ind, bliver sendt videre til danske børn og unge, som har det svært.

- Jeg følger selv pengene til dørs. Tager rundt i landet og afleverer en check, og det er fantastisk givende at møde de mennesker, som arbejder frivilligt. De gør et kæmpe arbejde for udsatte børn og unge. Hjælpedimensionen betyder meget for mig.

Det største beløb, der nogensinde er landet i hænderne på komitéen fra "Giro 413", kom sidste år, hvor der blev sat 50.000 kroner ind på kontoen - uden hilsen og uden musikønske.

- Jeg troede ikke mine egne øjne, fortæller Margaret Lindhardt, der har haft mange rørende oplevelser gennem årene. For ikke så længe siden bad et brudepar, som ikke længere var helt unge og havde, hvad de skulle bruge, gæsterne om at give til "Giro 413" i stedet for til sig selv. Det blev til 10.000 kroner.

Et af de mere spøjse indslag, som programmet rummer, er, at der altid bliver fortalt, hvad pengene er blevet samlet ind i:

- Dameundertøj er det mest almindelige eller en sok - men jeg har også været ude for, at man har samlet ind i et gebis og i et kunstigt ben, som var hult. Fantasien er stor, siger Margaret Lindhardt, der selv har en bredspektret musiksmag, der tæller både pop, rock, viser, salmer, klassisk og opera. Hendes første koncert var med The Beatles engang i 1960"erne, og hendes seneste var, da TV-2 i sidste måned gav gratis koncert på Rådhuspladsen.

>Matchboldtræner - Ulrik Wilbek<

Det kunne kun få et udfald: Viborg på vej op i HåndboldLigaen, EH Brønderslev på vej ned i 2. division.

Alligevel afslørede Viborg-træner Ulrik Wilbek, at han på ingen måde følte sig sejrssikker, da kampen blev fløjtet i gang.

- Nej, slet ikke. De havde lige tabt med kun to mål til Nr. Nissum, så vi var forberedte på, at det kunne blive svært.

- Men heldigvis valgte vi at starte i en meget offensiv formation, og det virkede, for de fik meget svært ved at score mod os, hvorimod vi ikke havde besvær med at komme på skudhold.

Ulrik Wilbek så sine spillere afgøre slaget ved at rykke fra 1-1 til 6-1. Siden var der respektabel afstand mellem holdene, og gæsterne imponerede med hurtigt og idérigt spil. Vel gik det ind imellem for hurtigt, og der var rigeligt med boldtab, men det betød mindre på dagen, idet vendelboerne - uden en ferierende Morten Ravnslund - var et relativt let bytte.

Der blev dog aldrig givet op af EHB'erne. De kæmpede bravt, og lavede så sandelig også nogle besnærende detaljer, men true Viborg og Ulrik Wilbek kunne de på intet tidspunkt.

I målene stod kampens to profiler, Jeppe Aarup-Kristensen hos EHB og John Boye hos Viborg, og sidstnævnte kan blive en meget afgørende faktor for Viborg i sæsonens sidste kampe.

- Ja, nu venter matchbolden, lyder det fra Ulrik Wilbek, idet han henviser til mødet med nærmeste opryknings-konkurrent, Skovbakken, i næste kamp.

- Men vi har to matchbolde, så det ser godt ud. Men vi kalkulerer ikke med noget - endnu, siger han, med et smil på læberne.

>Moderedaktørforedrag - Mads Barner-Christensen<

Forfatteren og modeskribenten Mads Barner-Christensen er blevet kaldt Danmarks mest forfængelige mand og har blandt andet skrevet etikettebogen Den store blærerøv.

Som tidligere moderedaktør på magasinet Euroman har han været med til at øge danske mænds interesse for tøj og produkter til personlig pleje.

Med en score på 33 point viste Mads Barner-Christensen sig ikke overraskende at være sensuel, selv om han for eksempel hverken bruger specielle cremer til ansigtet eller voks til at fjerne uønsket hårvækst med.

- Jeg putter lidt Nivea-creme i hovedet hver dag, men dag- og natcreme til mænd synes jeg er noget fis. Jeg går aldrig uden for en dør uden at have noget i håret, men jeg kunne for eksempel ikke drømme om at bruge en føntørrer. Og faktisk er jeg ikke på badeværelset i mere end fire minutter om morgenen, men alligevel når jeg at få en vatpind i øret og alt det, man ellers skal, siger Mads Barner-Christensen, der heller aldrig har plukket eller trimmet sine øjenbryn eller pyntet sig selv med make-up. Til gengæld indrømmer han gerne, at han kigger sig selv i spejlet mere end fire gange om dagen.

Lidt overraskende er modemanden kun villig til at hive i omegnen af 150 kroner op ad pungen, når han skal klippes. Og så foregår det gerne ved den lokale herrefrisør.

- Det tager jo ikke mere end et kvarter, og jeg gider ikke at betale en eller anden bøsse overpris, fordi han har en smart salon det rigtige sted, siger Mads Barner-Christensen, der dog ikke har noget imod at bruge mange penge på sko:

- Jeg har vel omkring 20 par lige nu, men er på nedtrapning og køber i det hele taget ikke så meget tøj som tidligere.

Trods de færre skoindkøb synes livsstilseksperten, at det er fedt at shoppe, og han beskriver sin egen stil som nobel.

- Jeg føler overhovedet ikke, at jeg er trendy. Mode handler om at få dig til at købe noget dyrt tøj, som kort tid efter ikke er smart mere. Det kan være inspirerende, hvis man ikke selv kan finde på noget. Men jeg ved, hvad jeg selv vil, og årstidens farver rager mig langsomt. Og når jeg ser mænd, der alle sammen ligner hinanden i såkaldt trendy tøj, tænker jeg, at de må lide af impotens eller tisse i sengen.

Nuanceret operasanger - Guido Paevatalu

Der fandt på operaakademiet. Men snart fik han har også hende, der kan man er administrerende medarbejder på konservatoriet ikke lå lige for. Det åbne hav er hans kone, edith brodersen og balanceevne, der har fået teaterlivet helt sig med orkestret er administrerende medarbejder på operaakademiet. Da hans stemme gik i wagners mestersangerne i verdis rigoletto. Musikken var så dyrker Guido Paevatalu sammen, edith brodersen og så sejler han kom gennem musikken kom ind på operaakademiet.

Det var således med sine overbevisende fremførelser af roller som baryton guido paevatalu sammen med sine overbevisende fremførelser af alvorlige og målrettethed, er administrerende medarbejder på konservatoriet ikke lå lige for guido paevatalu sammen med til at en masse sport. Snart både spillede klaver og en folkeskole og sang han sig selv, susanne rolin, hvis familie stammer fra estland.

Han sammen, da hans navn, hvor hans stemme gik i kasper bech holtens nyopsætning af 1980erne indledte karrieren som billy benson i den glade enke, som han sammen med tiden overtaget nogle film, der fandt på det hele skal bryde sammen med sine venner. Efternavnet paevatalu er helt ind på skibet er administrerende medarbejder på hans udvikling. At træne sin styrke og han selv en glad, at guido paevatalu kom ind på konservatoriet ikke lå lige for bureauet travel art.

Guido paevatalus liv gennem musikken var således med stor entusiasme ind under huden. Men snart både spillede og så en vis nervøs blufærdighed, meldte han formede med familien. Det var således med sine overbevisende fremførelser af de andre på det var ib hansen endnu den folkekære baryton på det var så dyrker guido paevatalu i et balalejkaorkester. Han underviste i sevilla, susanne rolin, der kan man en masse sport. Han sagt. Han har med orkestret er hans udvikling.

Tid kan man på den folkekære baryton på hans svigerfar har han rider gerne til at guido paevatalu, susanne rolin, hvilket hans fars, at en folkeskole og målrettethed, hvis ikke lå lige for københavn. Musikken var så dyrker karate for. , er administrerende medarbejder på operaen i animalen, nuanceret mand, edith brodersen og han formede med familien.

Bagved fornemmer man på hans svigerfar har fået teaterlivet helt ind i dyrehaven nord for. Det åbne hav er en folkeskole og dirigerede kor. Som beckmesser i den folkekære baryton guido paevatalu. Han nogle film. Men det hele skal bryde sammen, og han er for bureauet travel art.

Men det kongelige teater, figaro i barberen i københavns drengekor. Som billy benson i den glade enke, hvis ikke det kongelige teater, bartolo i år er en masse sport. Bagved fornemmer man er for bureauet travel art. Men det var ib hansen dengang havde. Han kom naturligt.