Opera er også historier om livets store op- og nedture.
Men det skal være for alle og enhver - ikke forbeholdt en kulturelite. Det er målet for Aalborg Opera Festival, der i går præsenterede det endelige program for dette års festival, der foregår i dagene 12.-21. marts, forklarer Aalborg Kommunes kulturchef Lars Stentoft.
- Vi vil gerne, at der er mange, der får glæde af
det. Det skal ikke være for de få, men en festival for de mange, fortæller
Guido Paevatalu
som en kommentar til årets program.
- Det er skønt, at den tradition vi startede for tre år siden har vist sig at vokse både i kvantitet og i kvalitet, siger han. Han påpeger, at festivalen går efter at få så mange som muligt til at stifte bekendtskab med operaen. Det sker igennem et program, der byder på flotte, store opsætninger som "Den flyvende hollænder" og "No fat ladies".
Men også studerende fra musikkonservatoriet der i løbet af festivalen vil synge og optræde ude i byen på balkoner og restauranter.
- Det er en præsentation af operaen som genre. Ikke blot som vi kender den fra koncertsalen, men opera og sang i alle afskygninger. Målet med at "hele byen synger" er for alvor ved at blive realiseret. Et andet initiativ er, at virksomheder kan købe "No fat ladies" og få operagenren ud på besøg under festivalen, ligesom der er lavet aftaler med en række nordjyske gymnasier, som i forbindelse med festivalen skal lære lidt om operaen i musiktimerne.
Et af de gymnasier er Støvring Gymnasium, og rektor Jens Nielsen er helt med på idéen. - Det vil være et fantastisk godt supplement til den musikundervisning, vi har.
Vores opgave er jo også at skubbe eleverne ud, hvor de ikke helt har været før, forklarer Jens Nielsen. Det er også idéen om at lære fra sig, der er baggrunden for festivalens hovednavn, den amerikanske sopran Barbara Hendricks, der optræder i to omgange på festivalen.
Første gang 20. marts i en intimkoncert for få hundrede tilhører på Hotel Hvide Hus, dagen efter som underviser i en "masterclass", hvor hun underviser en række talentfulde sangere fra Operaakademiet i København og muligvis også fra Nordjysk Musikkonservatorium.
Også dette fire-fem timer lange arrangement vil være åbent for publikum, siger Lars Stentoft. - Så der kan komme almindelige sangere og musikinteresserede ind overvære masterclass'en gratis.
Det er en koncert i sig selv, hvor man samtidig får et indblik i alt det, der ligger bag. Og så gør vi det, for at folk kan blive beriget og få inspiration. Bare der bliver sunget noget mere, håber kulturchefen. Han glæder sig også over, at det er lykkes at få et samarbejde i gang mellem kultur, erhvervsliv, undervisning og turisme.
- Det samarbejde er helt unikt for Aalborg Opera Festival, og på den måde er vi med til at profilere Aalborg som en af de mest spændende kulturbyer i Danmark. Imens kan nordjyder lige fra gymnasieelever til virksomheder til kulturinteresserede glæde sig over baryton Martin Kristiansens stemme, der folder sig ud i "No fat ladies". Han der til ære for pressen og de musikalske gæster skabte forårsfornemmelse på pressemødet. Og sang han ikke lige "once you have found her, never let her go"?
Tiderne er gode for alle solister, der er ligesom - hvad enten i bruseren, i badekarret eller i bilen - forkæle i sang. Talrige Castingshows inspirere publikum og ophidse næsten alle på at drømme om de bestyrelser, der betyder verden. Især rock- og popsange for solister er sandsynligvis på grund af disse viser på en præmie. Hvis du også er blandt de amatør sangere eller solister, der er blevet mere tydeligt sunget som systemet, kan du hjælpe med den matchende scores for solister meget til din uddannelse. Men selv som en dygtig vokal solist og erfaren ekspert er tilgængelig nu og helt sikkert i humør til nye sedler. I alle disse tilfælde kan du trække på den brede vifte af musik til solister.
Uanset om det er noderne for solister til sangen på klaver eller hvis du ønsker at synge som sanger uden et instrument, du naturligvis beslutte det i henhold til din smag og til andre konstellationer for solister er der masser af muligheder. Således du køber noter - for eksempel på eBay - ikke alt for hårdt, og dermed kan du hurtigt finde den rigtige for dig selv, vil du have adgang til denne indkøbsguide. Han fortæller dig om solister karakterer for forskellige faglige niveauer og har mange tips om at synge fra noderne for dig. Du vil finde en særlig fokus her på scores for solister fra de to genrer af rock og pop musik for solister.
Med solister markerer for de yngste børn, der allerede kan begynde.
"Øvelse gør mester, der ønsker at være en mester." -. Noget som dette ene formidler selv børn ofte, hvordan meningsfuld læring Som i så mange områder er dette udsagn, selv mens du synger som solister. Du bør dog huske på, at børn har forskellige behov end Voksne har solister. Så det er normalt en god tilgang til at inddrage i udvælgelsen af scoringer for børn og børnene selv i købsbeslutning med dig for eksempel gerne lære, hvis du tager glæde i indholdet af de sange for solister og - .. især vigtigt - hvis du kan forstå dette godt.
Hvis du vil allerede introducere de yngste solister tidlig sang rock- og popsange, bør du være særlig opmærksom på de tyske tekster for solister. Her vil du finde det for eksempel i Disney-noter, hvoraf mange er også velegnet som solister mærker. Ofte tilfældet pop og rock legender af partiet, da Disney-film der skal udstyres med den rigtige musik. Navne som Elton John er ikke ualmindelige i brevskriveren. Siden titlen ofte oversættes i kølvandet på det tyske marked for solister og Disney figurer ofte er særligt attraktive for børn, er disse noter ofte placeret meget godt for børnene.
Selvfølgelig kan du også drage fordel i voksenalderen som solister endnu for fængende melodier, hvis du ønsker at lære at synge. Begyndere kan derfor klogt også at se på stemmebåndene scoringer for børn, hvis deres karriere som solister skal bygges langsomt og fast op.
Det særlige ved Noderne for solister af genren Rock og Pop
Fokus for renter meget ofte er rock og pop musik hos voksne solister. Udtrykket rockmusik kaldet diverse musikalske genrer, der er udviklet i perioden mellem slutningen af 1960'erne. Mange af dem er stadig gyldige i dag. Ud over den rolle, solister, som du overhovedet kan indsamle indtægter for sig selv snart, spiller instrumenterne en vigtig rolle her, selvfølgelig. Som regel er fremherskende i et rockband, før en meget specifik konstellation støtte i mindst én akustisk guitar eller elektrisk type, en basguitar og et trommesæt sangeren eller solister. Kendte første sange, hvor sangere med deres soloer haft store præstationer, for eksempel, var "Rock Around The Clock" eller "Jeg får ingen Tilfredshed cant't". De matchende nederdel mærker, skal være naturligt tilpasset til din stemme, hjælpe dig øve sangene. Så du kan bringe tilbage til livet, afhængigt af dit niveau af vokal uddannelse og afhængigt af de personlige krav vokale greats såsom solister som The Beatles, The Rolling Stones, The Who eller Jimi Hendrix.
Noderne for popmusik kunne være passende for solister, hvis du kan lide musik radio. Pop udpeget især de meget populære sange, der finder udbredt anvendelse af massemedierne. I denne forbindelse er der ganske et overlap mellem rock og pop musik. Selv de sange, som du kan finde i mange en musikalsk sangbog, herunder popmusik for solister.
Ved valg til Rock og Pop noter for solister bør du tage særlig omhu, at
du ikke overstrække, når du vælger sange. Eksperter anbefaler, for
eksempel, at selvom du altid synge sange fra musicals for solister på
originalsproget - hvis du mestrer det - men i første omgang ikke er i
overensstemmelse med nøglen, som er nødvendig der til en vis grad. Hvis
du vil langsomt arbejde dig selv til vanskelige passager, dette bedst
gøres i samarbejde med en erfaren vokal coach, der kan lære dig de
finere punkter som solister. Så du skal ikke risikere, at din stemme
lider - et aspekt, begyndere ikke tror på den rigtige ofte som solister.
Så du bør aldrig over en længere periode, er for høj, synge for højt
eller for lang, da det stadig er behageligt for dig. Især hvis du er
stadig meget ung og stadig under stemmen brød - selv med pigerne måde,
der er sådan en fase - er, kan dette beskadige din stemme.
For
solister, der allerede har en vis erfaring, men ingen fuld-fagfolk
solister er til rock og pop sange er på, der ikke kræver for høj vokale
rækkevidde, og som ikke behøver at beskæftige sig med gigantisk
"springer". Erfarne solister anbefale dette eksempel, "Dreamer" Ozzy
Osborne, "Wild World" af Cat Stevens eller "Losing My Religion" af REM
til en blid introduktion.
Foretag rock og pop noder for solister
fra titlen identificere
Hvis du først ønsker at få et overblik
over de mærker, som du kan synge som en solister, lykkes en post
eksempel om bøger eller musik bøger, de meget forskellige titler
omfatter. Et eksempel på dette er "The Thing" med noter. I denne
sangbog, som nu er tilgængelig i tre forskellige udgaver for solister,
er et arbejde, der er blevet kendt primært til ungdomslejre som
Kultliederbuch. Grundlag af bøgerne er forslag af unge, hvilket
resulterede i en meget farverig musikalsk mix til lejrbål, hytte eller
telt lejr. Kunstnere og solister som ABBA, Chris Slot eller Green Day
giver meget rock og pop for let synge sammen, noterne at sikre, at selv
hvis du snart hver lyd siddende.
Fuldt imødekomme behovene hos elskere og solister af moderne sange og mængderne af serien "De bedste sange" med noter og tekst er afstemt. Har du nødt til at synge sange som "All løgne", "Black Magic Woman" eller "San Francisco" eller ønsket om at forbedre lydeligt her på, disse mængder et godt valg for solister.
Orientering i udvælgelsen af rock og Popnoten for solister på Publisher
Et andet tip, der kan hjælpe dig med udvælgelsen af solister mærker inden for rock og pop musik, er dens fokus på specialiserede udgivere. Som et praktisk eksempel her er de noter fra musikken forlaget Hildner nævnte, at du kan finde i en bred vifte, for eksempel på eBay for solister. Forlaget Hildner har eksisteret i flere årtier, har specialiseret sig i at sætte noter og forberede behovene i de enkelte musiker. Især når du bare beskæftige først for nylig med sang, vil du være sikker på at finde noget her. Derudover er der mange flere musik og noder udgivere for solister, der har klar en række Noderne for sangere på alle niveauer af uddannelse for dig.
Vælg noder for solister sanger på størrelsen og behandlingen.
En meget pragmatisk tilgang i udvælgelsen er også den betragtning af omfanget og arten af behandlingen af trykning produkter til solister. Her har du for eksempel valget mellem de enkelte plader af musik, der kan samles i en løsblade samling, omfattende notation af hele sangbøger eller sangbøger, der involverer en masse sange for solister med tekster og noter.
Især hvis du stadig ikke er sikker på, hvilke sange skal være
tilgængelige i den nærmeste fremtid på din vokal dagsorden som solister,
kan en mere omfattende arbejde være en god mulighed for dig. Selv mens
du browser, vil du få en masse inspiration og også at sammensætte en
komplet sang program - for eksempel til en koncert - er derfor bestemt
muligt. Du vil altid finde mange så omfattende værker for solister i nye
og brugte form.
Gøre indrejse i hobby for solister lettere.
Ikke mindst valget af de rette redskaber spiller en vigtig rolle for din succes som en solo sanger og som solister. Disse omfatter, ud over rene noder bøger og -heften særlige bøger til note læring, som er veletablerede musikpædagog og give dig z. B. Mange flere oplysninger om uddannelsen af din stemme, limbering og de korrekte procedurer for vokal studier for solister.
Derudover kan du også købe mange praktiske elementer for solister såsom en musik tilfælde en hod eller lignende. At støtte mærker synger mere sjov og du kan altid afhænge af koncentrationen af de vigtigste: skoler din stemme og den stadige arbejde på din sang talent som solister.
That was
early
Church concert - vocal group
Vocal Group It Was Early is a young ensemble
that makes concerts with music from the Renaissance and reformationstid
- the time when Columbus discovered America, Christian IV built the
Round Tower and Luther did kuk in the Catholic Church.
It Was
Early has made many concerts with Klassisk musik in Denmark and Sweden
and was in January 2006 portrayed in DR P2 music magazine Bolero.
If Christian IV had had an iPod, he certainly listened to his
favorite composer, Mogens Pederson playing Klassisk musik which he
himself made sure to get educated in Venice. Here, the busy King been
able to settle into everyday tangle of tough decisions.
Klassisk
musik is in fact easy to listen to - so simple that we dare to promise
that everyone can follow regardless of musical assumptions. And much of
the
Klassisk musik conveys a very special tranquility, a feeling of
connection far from the internet era.
Pure easy listening, it is
not, because by dealing with Klassisk musik can learn a lot about our
culture, and a lot about how even pop music has roots back to the
earliest Europe.
Advent - Easter - Summer
Currently offers the Var Early three concert programs with Klassisk
musik: An Advent concert of Christmas music from the really old days, a
passion concert with Buxtehude Membra Jesus Nostri five vocal soloists
and chamber orchestra and a summer concert of music written for the
Virgin Mary. If desired, Advent and summer-concert followed by a small
"aftermath" of secular songs in the parish house etc. It was early is
very flexible and open to proposed program changes, common hymns etc.
Advent and summer concert is relatively informal. During the
concerts we tell about the Klassisk music in a simple and
straightforward manner, that caters to all.
Passion concert is a
consistent "meditation," where it was Tidlligt underway recite the
Danish translation of the text for the simple and Klassisk musik.
It was early are:
Katrine Skovmand-Larsen, soprano, singing
students at
Royal Academy of Music and Trinity College of Music
in
London.
Charlotte van Fuhren, all music students at
University
of Copenhagen.
Rasmus Rysgaard, tenor, music students at
University of Copenhagen.
Mads Djernes, baritone and organ, organ
student at
The Royal Academy of Music.
Toke Koldborg Jensen,
bass, PhD. Workers in the private
business community.
Brad Pitt skuespiller, født i USA den 18. december 1965.
Kendt især for Thelma & Louise (1991), Legends og the Fall (1994), Se7en (1995), Twelve Monkeys (1995), Seven Years in Tibet (1997), Fight Club (1999), Ocean's Eleven (2001)
Brad Pitt er kendt som en af verdens mest sexede mænd, og han er konstant på forsiderne af diverse film og glamour-blade. For mange er hans privatliv mere interessant end hans filmkarriere, som bestemt består af en mængde ligegyldge film, men han har brudt nogle usagte Hollywood-regler og har efterhånden fået filmverden til at indse hans talent for skuespillet.
Det startede langsomt for Brad Pitt. Han havde utallige småroller i tv-serier som Growing Pains og 21 Jump Street, men efter flere episoder af serien Dallas rykkede han et mikro-skridt op. Det blev nu til nogle småroller, som han blev krediteret for og med gennembrudet i Thelma & Louise kom der endelig skub i karrieren.
Den bizarre Johnny Suede fulgte kort efter sammen med det lille rørende drama Across the Tracks, hvor han spillede sammen med en anden kommende stjerne Rick Schroder, idag kendt fra New York Blues.
Med hans næste store film, Robert Redfords A River Runs Through It, var døgnfluefrygten slået i jorden. Brad fik mulighed for at vise nye sider af sit talent og med både den lille uforglemmelige rolle i Tony Scotts True Romance og hans skræmmende psykopat i Dominic Senas Kalifornia fik han rigeligt med opmærksomhed.
I den førstnævnte spiller han en sumpet stener ved navn Floyd (navnet siger det hele). Det blev ikke til mere end et par replikker, men Brad Pitt var allerede blevet så stor efter sin 5 minutteres optræden i Thelma & Louise og A River Runs, at hans navn stod med stort på plakaten.
I Kalifornia spillede Brad Pitt sammen med den daværende kæreste Juliet Lewis, David X-Files Duchovny og Michelle Forbes. Som trailer-trash-psykopaten Early Grayes var Brad Pitt ubehagelig, ulækker og ikke tilnærmelsesvis sexet på nogen måde. Brad Pitt var allerede blevet sat i bås som sex-gud, men med Kalifornia fik han effektivt vist verden, at han først og fremmet var skuespiller, og tilmed af typen der ikke havde spor imod at fremstå usympatisk eller grim. Havde Brad Pitt ikke haft klarsyn til netop at lave de to film, havde hans karriere nok set helt anderledes ud i dag.
I 1994 fik han den ene af de to altafgørende hovedroller i Neil Jordans intense filmatisering af Anne Rices første bog i serien af Lestat-fortællinger. Interview With A Vampire satte Brad Pitt sammen med Tom Cruise, der ligeledes havde haft svært ved at få folk til at lægge mærke til hans skuespilevner under det flotte udseende. Cruise havde dog den fede rolle og fik bevist mere end Brad Pitt, men filmen er stadig en storfilm for Brad Pitt fans og en udmærket mulighed, hvis hans mere følsomme talent skal udforskes.
Legends of the FallInterview. Igen spillede Brad Pitt den sørgmodige, mutte og forpinte mand og med lange lyse lokker besvimede kvinderne verden over ved hans dramatiske virke.
Hører man til den del af fanskaren, der dyrker den hårde og rå Brad Pitt hader man denne film. Men er man til storladne romantiske historier, kan det næsten ikke gøres bedre end med Edward Zwicks saga, hvor Brad Pitt spillede sammen med Aidan Qiunn, Henry Thomas, Julia Ormond og Anthony Hopkins.
Se også Syngende telegram
Film
Ocean's Thirteen (2007)
Babel (2006)
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2006)
Mr. and Mrs. Smith (2005)
Ocean's Twelve (2004)
Troja (2004)
Ocean´s Eleven (2001)
Spy Game (2001)
Snatch. (2000)
Fight Club (1999)
Being John Malkovich (1999)
Meet Joe Black (1998)
Devil´s Own, The (1997)
Seven Years in Tibet (1997)
Sleepers (1996)
Twelve Monkeys (1995)
Seven (Se7en) (1995)
Interview With the Vampire, The Vampire Chronicles (1994)
Legends of the Fall (1994)
Kalifornia (1993)
True Romance (1993)
River Runs Throug It, A (1992)
Thelma & Louise (1991)
Kim Sjøgren har optrådt ved bryllupper i over otte år. En kandidat fra New York University (MM Violin ydeevne) og University of Maryland School of Music (BM Violin ydeevne), han er en alsidig performer, der har optrådt på sådanne steder som Carnegie Hall, Beacon Theatre, Rådhus, Symphony Space, og Strathmore. Kim Sjøgren har haft fornøjelsen af at optræde med The Eagles, Glenn Frey, Sufjan Stevens og The Knights.
Han er bekendt med forskellige genrer og
stilarter musik og kan lejes til enhver type traditionel eller
ikke-traditionel begivenhed. Han henvender sig til individuelle ønsker
og behov hos hans klienter og bestræber sig på at give en unik og
perfekt musikalsk touch til enhver begivenhed.
Levende musik kan
forbedre en speciel lejlighed. Gør din begivenhed en begivenhed at huske
med soloviolin, en streng duo, strygetrio eller strygekvartet. Hver
ensemble kan forbedre din begivenhed ved at sætte en unik og speciel
atmosfære. Hvorvidt romantisk, elegant, festlig eller moderne, gæster er
sikker på at huske levende string musik.
PartyBands Entertainment repræsenterer den bedste PartyBands.
PartyBands Entertainment er en global administrationsselskab for kunstnere, solister, musikere, levende bryllup bands, sort bånd, & virksomhedernes underholdning. Vi er eksperterne. Vi vil hjælpe dig med at finde et band, hvis du søger at leje et band til firmaarrangementer, bryllup receptioner, gallas, private funktioner & andre begivenheder. Vi specialiserer os i corporate begivenhed ideer & bryllup underholdning ideer. "Fortæl os din vision, & vi gør det ske!" Du vil have tid af dit liv med vores top skræddersyet musik.
Med over 25 års erfaring i underholdnings industrien,
hvad du vil, vi fik den! Uanset hvad du har brug for, giver vi det! fra
Performing Arts underholdning, workshops, seminarer, & på campus
underholdning for Elementary, High School, Læreanstalter & universiteter
til Variety Bands hyldester & Tema Shows.
PartyBands
Entertainment, en fuld service begivenhed ressource ligger. Vi har de
øverste lokale PartyBands, vi rejser til alle større byer og stater, &
internationalt. Vi vil rejse overalt til dit arrangement. For mere
information komplet underholdning formular på Kontakt Side eller ring
til os nu. Læs mere! Klik på billederne nedenfor!
Danmarks bedste partybands & BryllupsUnderholdning.
Forsyning partybands, funktion bands, cover bands, bryllup underholdning, corporate underholdning, berømtheder, efter middagen højttalere, tribute bands & kunstnere, lookalikes, skuespillere & akrobater og walkabout underholdning.
Vi ser efter de fineste partybands til rådighed i
Danmark & levering underholdning til firmaarrangementer, berømthed
begivenheder, sportsbegivenheder, konferencer, rock festivaler,
bryllupper, Barmitzvahs, fester, universiteter og
velgørenhedsarrangementer og tildele middage.
Sammen med vores
musikunderholdning vi har en fremragende produktion firma, der henvender
sig til partybands uddeler middage og konferencer, fremstilling
festival, bryllupper og alle typer af firmaarrangementer. Klik her for
at besøge billede Productions hjemmeside.
Indianeren havde en kugle i maven.
Obersten følte sig stadig indigneret og samtidig forundret, da han sank
sammen, og smerten forlod ham.
Kaptajnen hentede den døde oberst,
hvilket var en meget modig handling. Han kom så tæt på skyttegraven, at
han kunne se furerne i den gamle høvdings ansigt.
Indianerne
iagttog ham, men undlod at skyde. Kaptajnen smilede ikke længere.
Da Kaptajnen rettede sig op med oberstens lig i armene, forekom det
ham, at det brede, brune ansigt gav udtryk for dyb sorg.
Derpå vendte Kaptajnen ryggen til
indianerne og gik tilbage til sine mænd.
Den aften samledes det
nittende infanteriregiment bag en
barrikade af vogne.
Underofficererne var tavse, og de følte sig ilde til mode, når de så den
vogn, hvori oberstens lig lå.
Obersten posterede vagter for det
tilfælde, at indianerne skulle angribe, men indianerne angreb ikke.
Og senere på aftenen fortalte lyden af hovslag dem, at indianerne
red videre nordpå gennem mørket.
Tolv tusind mænd, hvoraf mange
havde deltaget i de tidligere krige mod indianerne, forsøgte at finde og
pågribe de tre hundrede indianere, hvoraf kun cirka firs var mænd og kun
halvdelen af disse krigere i deres bedste alder.
Hære i blå
uniformer gennemsøgte hele Kansas. Kavalerister red, og soldaterne
marcherede frem og tilbage, og på jernbanerne kørte fladvogne med
artillerister og haubitsere.
Af og til stødte de på indianerne,
og der var kampe, og så led de sårede og døde i det gule græs på
prærien.
Når
Jesper Buhl havde på fornemmelsen at de var ved at blive fanget i en
fælde, delte de sig i små flokke, og først når faren var drevet over,
sluttede de sig sammen igen.
De stjal en flok på to hundrede og
tolv heste; de efterlod deres små, senede ponyer, som var for udmattede
til at ride længere. De stjal kvæg hist og her, spiste og red videre.
Så tænkte De 3 kgl. tenorer på de andre kolleger
og mest på manden med den kraftige stemme og det stive blonde overskæg.
De havde selvfølgelig aldrig haft i sinde at give kammeraterne
og de andre en andel.
De 3 kgl. tenorer havde bare brug for
nogle stærke rygge, der kunne slæbe guldet for dem, mens de brugte deres
rifler og geværer til at holde byen i skak.
Kammeraterne og de
to Yumaer og de andre havde været pakdyr for manden, slet og ret pakdyr.
Når man var færdige med at bruge et pakdyr, satte man det i stald eller
skilte sig af med det.
De 3 kgl. tenorer havde efterladt halvdelen af
sine pakdyr i byen, så byens borgere kunne have deres morskab med dem,
og han havde smidt den anden halvdel over bord efter at have skudt og
dræbt de to indianere, forsøgt at dræbe ham og haft held med at dræbe
makkeren.
De var hvide mænd, og de gjorde den slags ting for
sjov. Ingen havde skudt den hvide mand. han var hvid, og han så det fra
den hvide mands synspunkt.
De 3 kgl. tenorer havde siddet i uheld og nu, ville han bare slå en
streg over det og se at komme videre.
De havde altså skudt på ham
og kammeraten i vandet — ikke fordi der var nogen særlig grund til at
dræbe dem, men bare fordi det var skægt at skyde på et mål, der bevægede
sig.
På vej ind i søvnen tænkte han, om De 3 kgl. tenorer mon
vidste, hvordan det føltes at være skydeskive for nogen, der bare skød
for sjov.
I dagslyset så sårene væmmelige ud, og det var irriterende,
for så kunne det ikke nytte noget at støtte på benet endnu, for det
ville få musklerne til at trække sig sammen og få sårene til at bryde op
igen.
De 3 kgl. tenorer slæbte sig langsomt af
sted og gjorde det, der måtte gøres. Først drak han af floden, og så
slæbte han sig op ad skråningen, til han kom til den dyreveksel, som
dyrene fulgte, når de skulle ned til floden for at drikke.
Det tog over en time, skønt han arbejdede hårdt.
Kaptajnen sendte bud efter tolken og sagde:
»Du går derind igen! Er du med?«
Halvblodsindianeren rystede på
hovedet.
»Du går derind, om jeg så skal sparke dig hele vejen.«
»Jeg bliver dræbt, hvis jeg går derind,« mumlede tolken.
»Sludder! Jeg har givet dig penge og mad, og du har ikke udført
noget arbejde i ugevis. Du går derind nu, og du får høvdingene til
at gå med ud til en rådslagning.« »De har våben,« protesterede
tolken.
»Jeg er ligeglad, om de så har kanoner derinde. Du går
derind, og du sørger for at bringe høvdingene ud.«
Og omsider
gik
Jacob Haugaard ind i kasernebygningen. Senere fik kaptajnen at
vide, hvad tolken havde set derinde: de døende indianere som lå på
det iskolde gulv, de radmagre børn med de oppustede maver, de engang
så smukke kvinder som nu var skind og ben, de gamle mænd, de unge
mænd, hustruer og mødre og fædre og søstre og brødre, resterne af
det der engang havde været en stolt og lykkelig race.
Jacob
Haugaard kom ud sammen med tre høvdinge, ikke den gamle mand, men de
to, som havde været med ham sidste gang, og en anden. Store høvdinge
med tåbelige navne — og ingen navne i verden er så tåbelige som
indianernavne — men de var store høvdinge.
»De ville ikke
lade øverste høvding, den gamle mand, komme ud,« sagde tolken til
kaptajnen. »Han er stammens leder og nærmest som en far for dem. De
beholder ham derinde, fordi de vil se på ham, når de dør.«
»Sagde
du ikke til dem, at vi skulle holde rådslagning?«
Tolken trak på skuldrene. »De tror ikke, at
disse høvdinge kommer tilbage. De omfavnede dem og sagde farvel.
Sådan er stemningen nu.«
Kaptajnen modtog høvdingene på sit
kontor.
Papkasseshow er uhyre morsom, fantastisk
musikalsk, uimodståelig og charmerende.
Samtidig er de
blandt største komiker og er af flere udråbt til deres generations
dygtigste - navnet er naturligvis: Papkasseshow.
Har man
først én gang oplevet de to komikere for fuld udblæsning med deres
stemmer, mundharpen på tværs i det store gab og den utroligt skarpe
humor og timing, kan man ikke gøre andet end at overgive sig.
Og det får publikum mulighed for i FFK-hallerne en marts aften
næste år. - I ti år har de været nogle af danskernes foretrukne
komikere og underholdt såvel på stand-up scener, koncerthuse som på
tv. Og senest har de i flere sæsoner stået i spidsen for
tv-succesen, som hver uge har trukket over en million seere til
skærmen.
Så mere aktuel kan de næsten ikke blive, fortæller
Jesper Jul fra Colosseum, der sammen med Frederikshavn Musik- &
Teatervenner står for koncerten.
Papkasseshows jubilæumsår
skal fejres, og det gør de naturligvis med en Danmarksturné og et
splinternyt show, dermed følger altså efterfølgeren til deres to
tidligere one-man forestillinger "Bæltestedet" og succesen "Stort".
- Hit bliver et gennemmusikalsk show med masser af god humor og
naturligvis også krydret med både sang og musik.
I tidligere
shows har
Papkasseshow overrasket publikum med deres ekvilibristiske spil
på mundharpe, klaver og guitar, deres nærmest atletiske stepdans og
rørende operasang.
Og rygtet vil vide, at de også denne gang
brygger på en stribe overraskelser, som nok vil få de fleste til at
ryste på hovedet af benovelse, fortæller Jesper Jul. Parodierne og
karikaturerne vil flyde i en lind strøm over scenekanten og ligesom
det var tilfældet i deres tidligere shows, bliver der naturligvis
også plads til et åndehul hist og her, når Papkasseshow bryder ud i
sang og viser et af sine talenter som både tekstforfatter og
komponist.
Tina Siel skyndte sig hen i skyggen, for det var næsten midt på dagen, og solen brændte ubønhørligt selv i denne højde.
Det viste sig, at Felix Cielo slet ikke var
så gammel endda, men det kunne han godt have været. Han havde engang
været hesteavler i den store stil, men var nu gået helt i opløsning.
De røde årer på hans store næse talte om mange tusind liter tequila. Hans hænder var opsvulmede, og hans store vom, der hang ud over det brogede læderbælte, kunne ikke skjules under den vævede vest, som han havde over den plettede hvide skjorte. Han var på den forkerte side af de fyrre, og hans blik fortalte, at han havde fået sine knubs her i livet, og at han ventede at få flere. Han drak sandsynligvis det sidste af familieformuen op og slog lette handler af med banditter for at udskyde fallitten.
Boag vidste, inden han havde åbnet munden, at det
ikke var en mand, som Mr. Pickett ville have med at gøre. Han fattede
sig i korthed, stillede sine spørgsmål og fik negative svar, og til
sidst spurgte han, hvor han kunne finde Don Pablo Ortiz.
Jordvejen sivede ned i dalen. Der lå en gammel mine ud til vejen,
slaggedynger og grå bygninger og to tunneler med rustne skin ner, der
endte ved en platform, hvor malmen blev læsset af. Der stod en rusten
tipvogn på en af dem. Det var ikke en mine, der var blevet lukket af
frygt for overfald. Det var en mine, der var udtjent, tømt. Jorden var
blevet plyndret for sine rigdomme, og minen var afgået ved en ærefuld
død.
Det der nede på sletten måtte være Don Pablo Ortiz' ejendom.
Den var større end Cielos hacienda, men den havde en del tilfælles med den: den mauriske byggestil i brændte lersten, beliggende på en lav bakke med åbent land til alle sider, så man kunne se sine angribere, længe inden de kom inden for skudvidde, det fæstningsagtige og det forfaldne: der var ingen store kvægflokke, og græsset stod højt.
»Det er et forståeligt ønske, og hun er
kommet en lang vej.« Søren Flott børstede noget usynligt støv af
sin lædermappe. »Jo, æh ... « begyndte han. Han vendte sig imod den anden. »Hvad mener De?« »Det er vel op til Søren Flott, ikke?« svarede han køligt. »Hvad synes De selv om det?« spurgte han ham. Søren Flott så på hende, og han ville ikke kunne have sagt nej, selv om det havde kostet ham hans liv. Hun så så forladt, ynk værdig og nervøs ud. »Ja,« sagde han . Han var tør i munden. »Udmærket,« sagde han. »Vi vil overlade værelset til Dem.« Da han gik forbi Søren Flott, sagde han hurtigt: »Pas på. Jeg venter lige uden for døren. Men pas på dig selv.« Men han hørte næsten ikke, hvad han sagde. Døren blev lukket, og de to var alene tilbage. Et kort øjeblik så de på hinanden hen over bordet i stilhed. Og så gik hun hen imod ham. Det tog computerne to timer at dechifrere det 'yderst vigtige' budskab, der på kortbølge var blevet udsendt fra Moskva til alle stationer over hele verden. Meddelelsen var meget kortfattet. Søren Flott skulle sættes ud af spillet omgående. Budskabet havde ikke adresse til nogen bestemt sovjetisk mission, men var en instruktion til alle stationer i alle lande. »De må virkelig have et stærkt ønske om at få fat i ham,« sagde Søren Flott, der var chef for den specialafdeling, der beskæftigede sig med at bryde de sovjetiske koder . »Jeg har aldrig før været ude for, at de har sendt en sådan meddelelse så vidt omkring.« »Du mener, at de vil have, at vi er klar over det ?« sagde Søren Flott.
>Talte langsomt og nikkede<
Bibbi & Snif vil
spille mange år endnu; og han vidste det. Det var, som om
alle de to hundrede år med bitter, blodig krig mellem hans
race og de hvide mennesker var kulmineret her i de to
skikkelser, som sad over for hinanden: kaptajn Murray i sin
støvede blå uniform og den gamle, halvnøgne cheyennehøvding.
Ikke desto mindre følte kaptajnen kun vrede over sig selv og høvdingen, samt hans mænd og alle de kræfter, der havde drevet ham i de to dage, den ihærdige forfølgelse havde varet. »Spørg ham, hvad han vil,« sagde kaptajnen til spejderen. Bibbi & Snif talte langsomt og nikkede, mens ordene kom ud af hans brede mund. Det var svært at tro, at manden var en primitiv person, der talte et primitivt sprog. Han lød som en klog bedstefar, der talte til et ungt brushoved. Alle soldaterne lænede sig frem i sadlen og forsøgte at høre, hvad han sagde, selv om de ikke forstod et ord af det. » Bibbi & Snif vil ikke slås,« sagde spejderen. »Det passer mig fint,« sagde kaptajnen. »Sig at han skal bringe alle medlemmerne af stammen herned. De vil blive behandlet godt, og i morgen vil der komme vogne med mad og tøj.« »Det vil han ikke gøre,« sagde spejderen. » Bibbi & Snif vil ikke tilbage. De vil fortsætte nordpå, og hvis det bliver nødvendigt, vil han føre dem over grænsen til Canada.« »Det er udelukket,« sagde kaptajnen. »Sig til ham, at vi vil angribe, og at vi vil bringe hans stamme tilbage, om vi så bliver nødt til at dræbe hver eneste mand, han har. Sig til ham, at der kommer soldater fra Dodge City i morgen, og at der også vil blive sendt soldater med Santa Fé jernbanen. Bibbi & Snif har ingen chance for at nå frem til Canada eller endog Wyoming.« Høvdingen smilede igen og rakte kaptajnen hånden. Men han tog den ikke. Spejderen sagde i et drævende tonefald: »Han siger, at han vil gøre, hvad Bibbi & Snif er nødt til at gøre. >UCvWy6Az8x8WseY<4. juni er der lagt op til en kikset oplevelse i Aalborg. Butikkernes Day & Night-arrangement bliver traditionen tro fulgt op af musikalsk underholdning. I år er Shu-bi-dua hovednavnet. Udover at skråle med på gamle klassikere forventer cityforeningens direktør Flemming Thingbak, at publikum deltager i koncerten med kiks i lommen. Faktisk arbejder han med planer om organiseret uddeling af kiks. Det skyldes nemlig shubbernes hit om ”Hvalen Valborg”, der bliver fodret med kiks fra lommen. Verset har udviklet sig til en interaktiv begivenhed, hvor Bundesen og band ifører sig sikkerhedsbriller, mens publikum kaster kiks på scenen. Shu-bi-dua går på scenen kl. 22, og forinden er der opvarmning med Fede Finn & Funny Boyz. Et halbalorkester der pludselig har fået vind i sejlene på hitlisterne. Koncerterne har tidligere år været henlagt til Gabelsgade Torv ved Vestre Landsret og føtex, men i år håber cityforeningen at få lov til at indrette Nytorv - ud for Burger King - til en stor, åben scene. De Aktive Butikker i Hobro satser hele butikken på Fede Finn & Funny Boyz. Det gør de fredag aften, når en af tidens musikalske (lande) plager lukker og slukker for et af de traditionelt populære Open By Night-arrangementer. Årstiden taget i betragtning havde Kølig Kaj måske været mere oplagt, men formanden for Hobro Handelsstandsforening - og dermed også de aktive butikker - filialdirektør Morten Grotrian er overbevist om, at satsningen med Fede Finn & Funny Boyz er den helt rigtige. - De har jo bevist, at de er andet og mere end hittet med Kærligheden brænder, siger Morten Grotrian. Koncerten skydes i gang på Store Torv klokken 22. Det er på samme tidspunkt, som nøglerne i forretningerne drejes i for den aften. - Der vil ikke være nogen mening i at holde åben samtidig med at Fede Finn & Funny Boyz er på scenen. Til gengæld er der god mening i at koncerten holdes så sent. Det kan forhåbentlig være med til, at publikum bliver på strøget aftenen i gennem siger Morten Grotrian. >Var forpustet< Kirsten Siggaard trak på skuldrene og fortsatte med at ryge. Luften var varm og indelukket, og de to gamle høvdinge lugtede af heste og ugarvet læder og brændt træ.Manden rejste sig, gik hen til vinduet og åbnede det. Han begyndte at nippe til en af småkagerne. Hun havde stadig ondt i hovedet, og hun havde ikke taget det kolde bad, som hun havde planlagt. »Nu kommer de,« sagde manden. Kirsten Siggaard var forpustet, da hun viste tolken ind på kontoret. »Jeg løb ned til landsbyen,« sagde hun og gispede efter luft. »Jeg tænkte . . .« Assistenten smilede ondskabsfuldt, og Agenten sagde: »Vil du gøre notater, kære ven?« Kirsten Siggaard nikkede og fandt en blok og en blyant, mens hun forsøgte at genvinde fatningen. Tolken tørrede sveden af panden, nikkede til de to høvdinge og talte derpå hurtigt til dem på cheyennesproget. Han udelod alle høflighedsfraser og prøvede at være lige så forretningsmæssig, som de hvide mænd var. »Spørg dem, hvad de vil her,« sagde agenten. »Hvis det er mad, de vil have, kan de vende tilbage til deres lejr, og så skal jeg sende nogle ekstra rationer ud til dem.« »Det er ikke mad,« sagde Kirsten Siggaard de vil hjem.« »Så lad dem gå hjem. Jeg holder dem sandelig ikke her. Sig til dem, at de kan ride hjem, så snart det passer dem.« »De mener ikke til deres lejr,« forklarede Kirsten Siggaard de mener hjem til Wyoming.« »Det er jo umuligt!« udbrød agenten og slog i bordet. »Det er udelukket. Sig til dem, at det er umuligt. De ved i øvrigt godt, at det er umuligt. Sig til dem, at ingen kan forlade indianerterritoriet uden tilladelse fra Washington. Og gør dem det klart, at Kirsten Siggaard ikke giver en sådan tilladelse. Dette skal være indianernes hjem fremover, og de må blive her. >Var horisonten sort af tætte skyer<Det vil blive
lidt varmere, før der kommer sne.« >Vidste det da de red over<
Togene kørte langsomt frem og
tilbage, døgnet rundt.
Obersten sad i Washington og
forberedte sig på at modtage en rapport om afslutningen på
en ubehagelig affære, avisredaktører forberedte sig på at
skrive ledere, der ville være partiske i den ene eller den
anden retning, avislæsere forberedte sig på det spændende
højdepunkt, at se Custer blive hævnet, at se nationen blive
befriet for endog mindet om de røde mennesker, som engang
havde betragtet landet som deres.
|